Soms lukt het met alle goede bedoelingen niet om een leerling, of een groep op de rit te krijgen. De leerling, maar ook de leerkracht heeft tonnen energie nodig om de dag door te komen. Er is al van alles geprobeerd om de relatie te verbeteren, of om het pedagogisch klimaat te verbeteren.
In sommige gevallen staan leerresultaten stil of komen leerlingen zelfs thuis te zitten. Het is soms een complexe puzzel om dan te zorgen dat ook deze leerling mee kan in de klas en binnen de school.
Een goede leerkracht- leerling relatie, structuur en veiligheid zijn dan basisstenen waaraan gewerkt moet worden om verder te kunnen bouwen, maar ook het flexibel durven zijn en aanpassingen te durven maken. De regie gedeeltelijk bij de leerling te kunnen leggen om weer stappen vooruit te kunnen zetten. Leren is een proces ook sociaal-emotioneel. Er mag ruimte zijn om fouten te maken om daar weer van te leren!
Samen met ouders, leerkrachten en het zorgteam wordt er gekeken naar wat er nodig of mogelijk is om weer stappen vooruit te kunnen zetten!
Vanuit mijn ervaring binnen het Cluster 4 en SBO begrijp ik goed tegen welke knelpunten zowel de leerkracht als de leerling aan kunnen lopen. Tevens ben ik instructeur Psychosociaal hulphond, waarbij ik een doelgroep bedien die kampt met complexe problematiek. Ik kijk in het functionerende systeem van de hulpvrager en werk nauw samen met andere betrokkenen.